5.3.2012

Each part in this earth is the art of nature. You'll never know how beautiful the earth is.

Hitsiläinen miten tehokkaasti nyt päivitänki ! Oon aikasta ylpee musta. Silti vähän raahaa blogi jäljessä... Vielä puuttuu kertomukset mun mielettömästä viikosta byronin south golden beachilta, missä majailin yhen mystisen aussiherran luona. Lisäks sitte visiitti adelaideen ja huomenna mä sitte suuntaanki Alice springsiin ja sitäkautta 3 päivää tutustuen uluruun, kata tjutaan ja kings canyoniin. Tuolta lennän sunnuntaina Cairnsiin missä tarkotus käydä sukeltelee GBR ja sitte matka jatkuu alaspäin muutamalla stopilla aina Mackaylle asti. Sitte ei ookaan havaintoa että mihin seuraavaks, mut ainaki nyt on parille viikolle suunntelmat valmiina. Kunhan duunia löytyis ni oisin suht ilonen.

Mutta nyt paluu menneeseen:

Maanantai 13.2.12

Herätys joskus myöhään vissiin ja sit koomattiin huoneessa. Piti kovasti saada jotain aikaseks mut ei. Ei jaksanu. Väsytti. Neljältä me vasta poistuttiin huoneesta ku puol 5 oli tiedossa meijän infotilaisuus frasieria koskien.

Mentii sit paikanpäälle ja odotettiin jotain tapahtuvaks. Jossai välissä tultii sanoo et myöhästyy vähäsen ja joo vissii viideltä sit alotettiin. Ens alkuun meijät jaettiin 7hlön ryhmiin, A B C ja D. Me oltiin D ja porukka koostu meijän lisäks kahesta saksalaisesta jäbästä, ruotsalaisesta pariskunnasta, jenkkimiehestä ja irkkumiehestä. Kaikki oli meitä vanhempia ja keski-ikä varmaan 30 tienoilla. JES.... Seniiliryhmä. Ne oli lisäks viel outoja ja oltii Lindan kaa vähä et jaa tämmösiäkö joudutaan kestää koko reissu.

Katottii sit porukoissa joku DVD mis kerrottii hiekal ajamisesta, dingoista ja plaaplaa. Oli aika turhanpäivänen. Etenki ku kaikki toistettiin vielä pariin otteeseen. Tuli vähä sellai fiilis et kui tyhminä nää meitä pitää. Mut toisaalt aina löytyy niitä idareita, että ei sen puoleen. Kaikki ei oo yhtä älykkäitä mitä mä.

Sit me täytettiin pari lappulippusta ja listattiin alkoholit mitä halutaan mukaan ja sit öö siinä se oliki. Ryhmäläiset alko safkaa ja mä ja Linda venattiin niitä että päästäis palauttaa laput ja maksaa makuupussit (10dollaria vuokrattuina). No ku vihdoin päästiin näyttää naamamme vetäjälle, ni se ilmotti et koska ollaan vika ryhmä ni me joudutaa leading car. Eli me vedetää kärryis ruokii ja johdetaan koko letkaa. Voi hemuli. Lisäks meillä kuskina sit joku opastyyppi. Vähänkö oltii Lindan kaa vihasia meijän ryhmälle ku kelattii et tulee ihan tylsää olla jonku tylsän oppaan kanssa ja vetää kärryi ja kaikkee ja vaan sen takia että niiden piti alkaa safkaa ennen ilmottautumista. Kiitti kaverit.

Lähettii ton jälkee sit vaa käymää jossai lähikaupassa ja valitttiin ku me saatiin ihan tyhmä ryhmä ja lisäks vielä joudutaa istuu johtoautossa. Valivalivali. Ei oltu oikee tyytyväisiä.

Kaupasta palattiin hostellille mis safkaus ja tällee ja huidoin sit jossai vaiheessa herra vetäjän meijän luo ja kyselin vähä tost et mitä tää kaikki toimii. Se vakuutti et meijän opas on oikeen loistava tyyppi ja et meil tulee olee niiii hauskaa ja ja nii. No se oli nii vakuuttava et alettii sit iteki piristyy ja kelattii et eiköhän meil tuu olee ihan onnistunu reissu. Mennäänhän me sentään paratiisisaarelle.

Safkaamisen ja juttelun jälkeen valuttii jossai välis huoneeseen hakee koneet ja mentii dataa. Jee facebook. Mun puhelin ei tosiaan toiminu olleskaan ku vodafone on joku kakka eikä ollu kenttää, joten fb oli mun ainoo keino pitää yhteyttä ulkomaailmaan. Fraserilla sitte kokonaan ilman mitään, koska siel ei oo kenttää missään joten puhelin jää hostellille. Huu.

Tiistai 14.2.12

Lähtö Fraserille !

Herättiin aamusella, käytiin suihkussa, viimesteltiin pakkaukset, vietiin lakanat ja mentii aamiaiselle joka koostu pannareista. Nam. Oli aika hyvää. Nauttimisen jälkeen oliki sit jo aika käydä nappaa rinkat ja camping-kassit huoneesta ja eiku tekee check-out ja rinkat luggage roomiin odottamaan torstai-iltaa.

Sitte kokoonnuttiin taas reissuporukalla ulos,missä tehtiin vielä viimehetken selvennykset reissun kulusta ja plaaplaa en tiiä. Facebook varasti huomion. Löpinöiden jälkeen alettiin sitte tsekkaa tarvikkeita läpi et onks kaikki mukana ja pakattiin autot. Lopulta hypättiin kyytiin ja startattiin kaarat ja eiku matkaan !

Me oltiin tosiaan leading car –porukka eli vedettiin traileria missä oli ruuat ja muut tarvikkeet ja kuskina oli meijän opas. Just hyvä tyyppi mut nimee en kyl muista sitte millään...

Eka ajettiin lautalle ja matkustettiin sillä joku kymmenisen minuuttia kunnes päästiin fraserille. Mielettömän hienon näköstä oli jo tossa kohdin ku pelkkää rantaviivaa silmänkantamattomiin. Lähettiin sitte vaa ajelemaan kohti ekaa pysähdyspaikkaa, joka oli joku haaksirikkoutunu laivankappale biitsillä. Aika lame mut tulipahan kuvattua seki.

Seuraavaks pysähdyttii jonku järven huudeille, minne oli kyl autolta melkee 2,5km kävely polttavalla rantahiekalla. Voin kertoa että luulin etten selvii järvelle asti. Mielettömän kuuma ilma, polttava ja hemeletin upottava hiekka ja tavaroiden raahaaminen ei ollu mun juttu. Jotenki kuitenki selvittiin ja whee oli kyl aika pähee lake. Vähän pelotti ku siellä uiskenteli jotain isoja monnikaloja ihan niinku metrin päässä mut ei ne syöny meitä. Ihme.
Lakelta sitte kävely takasin autolle, mut nyt suju huomattavasti helpommin.

Sit taidettiin vetää lunch ? Uskoisin niin. Toasteja. Taidettiin tässä välissä myös kasata leiri elikkä teltat pystyyn  ja sitä rataa. Onneks Linda ties miten se tapahtu ja tehtiin varmaan joku teltankasausennätys. Oltiin vikkeliä.

Sitte myö tairettiin taas ahtautua autoihin ja lähettiin taas tsekkaa joku pienempi lammikko. Se oli jäätävän kylmä mut hurjan hauska. Kaamee virtaus ja enempi viidakkomeininkiä. Tarvottiin sitte siellä virtauksessa ja koitettiin päästä eteenpäin ja hyvin selvittiin aina sinne asti missä ilmotettiin ettei saa mennä pidemmälle. Lame. Oisin voinu tarpoo pidemmälle.
Ohitettiin kans menomatkalla porukkaa jotka ui virtauksessa kunno valastyylillä aka käsipohjaa ja anto vaa virran viedä. Sovittiin et kokeillaan iteki seuraavana päivänä ku oltiin tulos samaan paikkaan aamu-uinnille. Se näytti hauskalta.

Tuolta sitte takas leiriin missä tehtiin dinner. Mitä nyt olikaan. Ei voi enää muistaa. Ruuan jälkeen korkattiin goonit ja istuttii iltaa mut oltii Lindan kans vähä epäsosiaalisia ku oltii molemmat nii väsyneitä ni ei kauaa jaksettu kökkiä vaa mentiin suosiolla aikasin nukkumaan ja sueraavana päivänä piti kuitenki taas jaksaa rellestää koko päivä.

Nähtiin pari dingoa kiertelemässä leiriä. zee doggies. Ei näyttäny pelottavilta.

Keskiviikko 15.2.12

Herätys joskus aikaseen en tiiä ja sitte eiku aamiaiselle. Toasteja jälleen. Sitte kamat mukaan ja eiku taas autoon ! Suunnaks otettiin Indian Head eli semmone kiva iso kalliojuttujyrkänne. Koitin sieltä korkeuksista kovasti tähyillä haikaloja tai delffiinejä tai jotain muuta hurjan jännää, mut nähtii vaa parit kilpikonnat uiskentelemassa. Oli neki aika kivoja mut hei kilppari vs hai ?! Hait oli ujoja.

Tuolta me otettiin suunnaks shipwreck. Semmone kiva jättihylky joka haaksirikkoutu fraserille joskus 80v sitte. Se oli aika pähee ja ihmeen hyvässä kunnossa vanhaks ruostepurkiks. Tai no ei se nyt ehkä ihan hyvässä kunnossa ollu et emmä ehkä lähtis sillä seilaamaan mut kyl te nyt tiiätte mitä mä meinaan.

Mitäköhän muuta me nähtiin.. Shampagne pools. Käytiin vähän pulikoimassa ja ottaa arskaa.
Sit joku lake jossain en tiiä missä ja se oli aika lame. Ihan ku perus sellai suomalainen järvimaisema. Ja nähtiin vielä kauhee vaiva päästä sinne ku autot jäi kiinni mutaan ja mömmöön ja sit rapa lens ja lapiot heilu. Ei ollu mikään helppo operaatio. Poikaraukat.

Sitte me palattiinki takasin leiriin ja vedettiin illallinen ja istuttiin taas iltaa ja taas oltiin Lindan kaa nuokkumassa. Voin kertoa että maapohjalla nukkuminen ei oo mitään maailman mukavinta joten jäi unet tuolla vähän vähäsiks. Lisäks viel ku oli koko päivän menossa ni me oltiin niin valmiita menee nukkumaan jo yheksältä. Hyvä tytöt.

Torstai 16.2.12

Vika päivä fraserilla !

Aamusella herättiin Linderon kanssa jotenki törkeen aikasin ja taidettii olla ekat hereillä. Lähettiin sit vaa kävelee rantaviivaa pitkin jonneki ku leiri oli nii täynnä paarmoja et oltiin aika lähellä hulluuntumista. Flyin bastards.
Rantaviiva oli täynnä kaikkea jännää kookospähkinöistä rapuihin ja sit ku vihdoin palattiin takasin leiriin ni melkeen kaikki oli jo hereillä ja meki mentiin sit safkaa aamiainen. Toast ja hillo.Omnom.

Sit alettiin pakkailemaan tavaroita ja kasaamaan telttoja. Kävin kans jossain välissä herättämässä meijän viimeset miehekkeet jotka oli viel täysin unessa. Jenkki ja saksalainen. Menin iloisa huutelemaan että cmoon sunshines time to wake up ja ku tuli vähänki elonmerkkejä ni toivotin hilpeetä huomenta ja et vartti lähtöön. Niiden teltta oli enää ainoo pystyssä.

Saatiin sit aika vikkelästi kaikki kamat kasattua ja tyypit autoihin ja lähettiin kohti meijän viimestä määränpäätä mikä tunnetaan nimellä Lake mckenzie ja se on se THÖ juttu –fraserilla.

Piskuisen ajomatkan päästä löydettiin sitte vihdoinki se mitä mä olin tullu fraserille ihailee, eli mckenzie. Se oli hurjan kaunis ! Ei yhtään järvimäinen vaa jotenki vaa tosi kiva. En tiiä. Mä tykkäsin. Vesiki oli lämmintä ja pohja koostu taikahiekasta, millä porukka pesi hiukset ja kuori ihon ja ilmeisesti teki vaan ihan kaiken. Se oli ihanan tuntusta ja teki ihosta hurjan pehmosen. Likey likey.

Vietettiin tuolla uiskennellen varmaan 2h kunnes alettiin valuu autoille. Parkkikselt me löydettiin dingo, joka chillas puun varjossa. Käytiin sit vähän napsimassa kuvia ja kaikkea ja ku käännettiin sille selkä ja lähettii kävelee takas autolle ni se mokoma lähti seuraamaan. Mulle lemmikki !
Käänty sit kuitenki toiseen suuntaan jossain välissä ja näin mut pysy koko ajan huudeilla. Tuli jossain välissä uudestaan lähemmäks ja näin mut sillon oli kolmen kuvaajan sijaan noin kolmekymmentä ni lähti aika nopee menemään. Harmi. Se oli kiva dingohauva. Kaameen söpö !

Lopulta me sitte taas änkeydyttiin automobiileihin ja sit alkoki meijän matkan loppupuolisko. Pysähdyttiin jossain välissä safkaamaan = tyhjennettiin ylijääneet ruokavarastot eli popsittiin leipää, hilloa, keksejä, wrappeja, ompskuja.. Kaikkea.
Ku oltii ready ni suunnattiin lautalle, jonka piti kuljettaa meijät poies.

Meinas jossain ihan loppuvaiheessa käydä tosi huonosti ku ajettii pölypilvessä ja sit käännyttiinki lautan suuntaan ja vikan auton kuski ei pölypilvessä nähny et vauhti hidastu ni melkeen mälläs hirveessä vauhdissa edellä matkaavien kaaraan. Sai onneks vedettyy sivuun iha viimehetkil. Hyvä naiskuskit.

Sitte me vaa odotettiin että lautta tuli, hypättiin kyytiin, hurruteltiin poies ja sit otettiin suunnaks joku autokorjaamotsydeemihuoltsikkajutska, mis sitte tyhjennettiin autot hiekasta, tiskattiin tiskit, kasattiin kamat etc ja lopulta meijät kuskattiin takas Dingos resortiin eli hostellille mistä me lähettiin. Siellä check-in, kamat kantoon ja huoneeseen suihkuun. Ihana suihku. Ihana.

Käytiin sit Lindan kaa viel katsastaa rainbow beach ja ottaa parit kuvaset ja sit suunnattiin syömään. IGAn vieressä oli kovasti kehuttu mesta mist sai halvalla iison annoksen fish n chips. Oli hyvää naminami.

Tuolta mentiin hostellille ja koitettiin päättää että mihin sitä perjantaina sitte suuntaa ku pitää tsekkaa ulos. Linda pääty ostamaan greyhoundin brissieen, yhen yön YHAan ja aamulennon Melbourneen.
Itse pohdin vaihtoehtoja Agnes water/1770, Bowen ja Byron. Tuskailin kovasti päätöksien kanssa ja lopulta luovutin ja päätin mennä vaa nukkumaan. Aamulla sitte uus yritys.

Perjantai 17.2.12

Heräsin aamutuimaan, eli jo joskus seittemältä. Viimestelin kamojen pakkaamisen ja valuin ulos dataamaan. Hyvin nukutun yön jälkeen olin päätyny lähtee takas Byronille ku siel on Jonas ja varmaa muitaki tuttuja ja hei, mä rakastan sitä paikkaa.
Kävin sit nappaa Lindan puhelimen (koska mun vodafone ei toimi..) ja soitin Arts Factoryyn mistä sain varattua yhen yön. Seuraavaks soitto greyhoundille ja bussin varaus ! Eka tyyppi puhelimessa koitti myydä mulle 120dollarin tikettiä mut kauhistuin hurjasti moisesta ylihinnasta ja sit se löys mulle lipun alle 80dollarilla. Oisko ollu 76 tms. Paljon parempi !

Sitte reittikuviot oli taas selvät ja alettii Lindan kanssa valmistella check outia. Eli lakanat ja minikeittiösetit palautukseen ja avaimet ja sitte haettiinki vaa rinkat. Bussi kutsu ! 9.40 lähti hostellin edestä.

Bussimatka meni varsin lepposasti. Pysähdyttiin kertaalleen Matildan gas stationilla mis pysähdyttii kans viimeks menomatkalla. Jännä miten ei sillon tajuttu miten iso paikka kyseessä (kiitos krapula). Syötiin tuol sitte sämpylät ja muffinsit ja oltiin iloisia. Ja matka jatku.

Brisbaneen saavuttiin parintunnin reissaamisen jälkeen. Olin bussis laittanu Jannesille viestii et ollaan tulossa ja sovittiin et se tulee moikkaa viel ennen ku mä jatkan matkaa byronille ja Linda hostellille. Hetki venattiin mun dutchieta kunnes se saapukin jo. Hengattiin sitte jonku aikaa kunnes oli aika sanoa heipat Lindalle. Meijän yhessä reissaaminen oli tullu päätökseen parin hulvattoman hauskan viikon jälkeen. Tavattiin brissiessä ja nyt erottiin siellä. Täydellinen lopetus. Kovin oli taas suruisaa ku Linda on tosi ihana tyyppi vaikkakin vähän pösilö mut toisaalta toi jatkuva suomenkielen käyttö ei tee hyvää ja ihmisiin tutustuminen on jotenki vaikeempaa. Oli kuitenki loistava reissukumppani ja oon ilonen et päädyttiin seikkailemaan hetki yhessä.

Halauksien jälkeen neiti sitte lähti huojumaan tavaramääränsä kanssa poies ja mä jäin Jannesin kanssa venaamaan mun dösän lähtöä. Se kirjotti nyt kanssa nimensä mun popoihin.

Neljältä oli sitte aika sanoa heipat myös Jannesille. Halattiin pariin otteeseen ja surutti. Mun pikkuinen dutchie. Seuraavan kerran nähäänki sitte hollannissa ku meen visitoimaan. Toivottavasti ainaki. Tuli hengattua yhessä kuitenki aikasta paljon tän kuukauden aikana.

Loppumatka suju hitaasti mutta varmasti. Kertaalleen pysähdyttiin jossain huoltsikalla mis safkasin nuksuja ja datasin hetken kunnes matka taas jatkuki.
Yheksän tienoilla saavuin sitte perille, nappasin kamat kantoon, raahauduin arts factoryn bussiin ja juttelin siel jonku aikaa joidenki hostellilaisten kanssa. Oli ihan mukavia tyyppejä ja mä vaa iloitsin ku olin päässy tuttuihin maisemiin. Jee byron !

Hostellilla kävin tekee mun check inin ja koitin saada varattua lisää öitä mut oli kuulema ihan täynnä ! Onneks tiskin takana oli Matt, eli tuttu rastapää aikasemmilta ajoilta ja se sai sit tungettua mut jotenki isoon tiipiiseen maanantaihin asti. Täydellistä. Ekan yön sain kuitenkin viettää dormissa ja voi sitä nostalgiaa ku kyseessä oli Dorm 2 ! The one and only missä vietin ekat kaks viikkoa. Kaiken kruunas vieläpä se, että sain jopa saman sängyn ! Olin ihan et ää ihanaa olla takasin. Takas kotona.

Sitte mäjotain pyörin ja hyörin niinku retardi konsanaan ja koitin saada jonku puhelimeen puhumaan mun kanssa. Oli vähän jääny fraserilla creditti käyttämättä ja vanheni tänään, joten halusin saada sen kulutettua. Soitin sitte Sussulle ja puhuttiin jonku aikaa kunnes sen piti leikkii ahkeraa ja mennä duuniin. Sitte soitin Marille, jonka kanssa puhuttiinki sitte ikuisuus ! Oli kivaa.

Istuin sitte vaa ulkosalla puhumassa neiti hönöpään kanssa kunnes alko tulee vähän vilu ja lähin valuu sisälle. Siellä sitte näinki Jonasin ja en ees ehtiny sanoo Marille heippa ku herra tuli halaamaan ja pyörittämään mua ilmassa. Viimeistelin sitte maahan päästyäni puhelun ja jäin hengaa Jonasin kanssa. Se oli taas vähän poltellu ja oli ihan sekasin taas. Normali Jonas. Ihan kahjo. Mut sitä on aina hauska seurata ku se sekoilee. Hauska tyyppi.

Johonki 2am asti jauhettiin jaskaa ja pelleiltiin kunnes herran oli aika mennä nukkumaan. Työpäivä tiedossa. Mäki painuin nukkumati ku pikkasen jo väsymys paino päälle ja piti tsekkaa ulos kybältä ku vaihto tiipiiseen tiedossa. Lame.

Lauantai 18.2.12

herätys, tsekkaaminen ulos ja alas hengaamaan. Pyörin ja hyörin ja törmäsin mun yhteen dutchie kaveriin ! Se oli se jonka nimi on mulle vieläki mysteeri, mut oltii sillo 24.1 bailaamassa cocamangasissa ton, Jannesin ja brittiveljesten kanssa. Hauska tyyppi. Hengasin sit hetken sen kanssa ja jee ! Sitte mä leikin nörttiä jonku aikaa ja kirjotin päivistekstejä, jotka oli vähän päässy taas unohtumaan. Sitte jubasin kans hetken jonku Kiwi-naisen kanssa uudesta seelannista ja en malta odottaa et pääsen näkee tonki paikan ! Kuulostaa nii päheeltä.

Kahen tienoilla pääsin viimein tekee mun check-inin ja iso tiipii oliki vaihtunu pienempään teltta-tiipiitsydeemiin, Pentagoniin. Vähän epäillen astuin sisälle mun intiaanimajoitukseen, mut oli kyl aika jees ! Erilainen. Vähän tuli kelattua et mihinköhän joudun seuraavaks ku johan tässä elettiin teltassa ja nyt tiipiijutussa. Tällä kertaa mulla sentään oli sänky !

Heitin sitte vaa kamat paikoilleen ja lähin talsimaan kauppaan ! Kaupasta mukaan tarttui ruokaa. Mä tykkään ruuasta.

Sitte mä varmaan söin ja pyörin ja hyörin kunnes Jonas soitti et misää mää kuljen. Oli päässy duunista joten sovittii et törmätää teltta-alueen keittiössä. Nappasin mulle mukaan ananaspurkin ja raahasin luuni herran luokse. Siellä se veti jotain epämäärästä kasvisruokaa ja viiniä. Kaato mulleki sitte ja oli tosi sivistyny fiilis istua ulkosalla siemailemassa viiniä. Ei goonia ! Kerranki.

Jossain välissä meijän seuraan liitty kans joku saksalainen tyttö, joka oli istuu yksin mut pyydettii meijän seuraan ja oli hauska tyyppi. Ysikolmonen. Junnu. Me sitte piirreltiin Jonasin käsiin ja vammailtiin yleisellä tasolla. Tuli kans törmättyä Bondi-Jamesiin ja se on kyl huomattavasti mukavampi tyyppi nykyää. Ei vaik tee mieli heittää sitä tuolilla aina ku se avaa suunsa. Aika hyvin.

Jossain vaiheessa iltaa me sit lähettiin Buddha Bariin jos oli joku livebändi soittelemassa. Jonas riens heti joraa ja me jäätiin tän saksalaisen kanssa istuu ja jubaa ja nauraa sekoilevalle tanssiapinalle.

Jossain välissä meille tuli jubaa joku reilu nelikybänen aussiherra ja ku saksalainen sit ilmotti lähtevänsä nukkumaan ku oli lähössä aamusella uuteen paikkaan. Mä kelasin sit jäädä viel hetkeks ja aussiherra liimautu kylkeen kiinni. Olin vähän et tota noin.. Sit Jonas tuli ilmoo et nyt mennää polttaa pilvee bändityyppien kanssa. Skippasin ja ilmotin myös aussiherralle että joo taidan tästä häipyä paikalta. Hyh. Etovaa.